مقاله – طراحی سیستم بهای تمام شده مبتنی بر فعالیت در شرکت مادرتخصصی فرودگاههای کشور- …

هزینه یابی در فرودگاه شامل تسهیم هزینه های عملیاتی، هزینه های تامین مالی و مخارج سرمایه ای شامل ساختمان های اداری و عملیاتی، تجهیزات و تاسیسات فرودگاهی، باند و سطوح پروازی می باشد که بایستی با توجه به مبانی و معیارهای تسهیم متناسب با نوع خدمات ارائه شده در فرودگاه به این خدمات سرشکن شوند. در این تحقیق پس از ذکر معایب سیستم های سنتی هزینه یابی از جمله تسهیم هزینه ها بر اساس حجم خدمات و یا مبانی غیر مرتبط دیگر، سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت به عنوان راهکار اساسی جهت بالابردن دقت و کیفیت اطلاعات بهای تمام شده توصیه شده است.
موسسه هلیوس[۴۳] به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری انگلستان در جولای ۲۰۱۳ به تحقیق در خصوص تخصیص هزینه های پشتیبانی مرکزی در فرودگاه گت ویک و هیثرو لندن پرداخته است.
موسسه سیاست اقتصادی کمبریج[۴۴] به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری انگلستان در اکتبر ۲۰۱۳ به تحقیق در خصوص هزینه یابی در مرکز ملی ناوبری انگلستان پرداخته است.
در رابطه با بکارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در صنعت فرودگاهی کشور تا کنون اقدامات موثری در حوزه طراحی و اجرا انجام نشده است. مستندات موجود در شرکت فرودگاههای کشور نشان می دهد اولین قدم در راه طراحی و اجرای سیستم هزینه یابی توسط مشاوران موسسه خدمات مدیریت سازمان حسابرسی برداشته شده است. در سیستم پیشنهادی که با رویکرد سنتی طراحی شده به مطالعه وضعیت موجود در فرودگاه مهرآباد پرداخته شده و مورد ستاد شرکت که بزرگترین سهم هزینه های سربار غیر مستقیم در آن محقق می شود و نقش هماهنگ کننده و پشتیبانی از کلیه فرودگاههای کشور را به عهده دارد، راهکاری ارائه نشده است.
خلاصه فصل
در این فصل با هدف آشنایی با طراحی مفهومی سیستمABC، مبانی نظری این سیستم تشریح گردید. سپس با توجه به مراحل و مکانیزمهای این سیستم، فعالیتهای لازم برای طراحی سیستم پیشنهادی در بخشهای خدماتی و خصوصا صنعت فرودگاهی بطور کامل مطرح شد. بطوریکه با استفاده و بکارگیری مبانی مفهومی سیستم پیشنهادی، امکان طراحی و بکارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت امکان پذیر گردد. بر اساس مبانی نظری مطرح شده در این فصل، در فصل بعد با توجه به آنالیز هزینه ها در ستاد شرکت و لزوم تسهیم هزینه های مراکز ستادی که به منظور پشتیبانی فرودگاه های کشور ایجاد می شوند ، سیستم پیشنهادی طراحی و جهت محاسبه بهای تمام شده خدمات ارائه شده به فرودگاههای کشور بکار گرفته می شود.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
پژوهش را می توان به عنوان یک جستجو یا بررسی سازمان یافته منظم متکی به داده های نقادانه و علمی در زمینه یک مشکل ویژه توصیف کرد که با هدف پاسخ یابی یا راه حل یابی صورت می گیرد. روش های پژوهش مجموع فعالیت هایی است که در جریان پژوهش برای رسیدن به هدف و پی بردن به واقعیت به کار می روند. پژوهشهای مختلف از نظر ماهیت موضوع و اهداف متفاوت هستند. به همین دلیل در هر پژوهش پژوهشگر باید تلاش کند تا مناسب ترین روش را برای رسیدن به اهداف و واقعیات برگزیند.
در این فصل روش مورد استفاده در پژوهش بررسی می شود. در ابتدا جامعه آماری و نمونه آماری معرفی شده و سپس روش پژوهش، روش گردآوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات، روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات و طرح پژوهش بیان گردیده است.
روش کلی تحقیق
روش کلی یا نوع تحقیق حاضر را می توان از سه جهت مورد ارزیابی قرارداد.
از جهت هدف
روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی است.
از جهت روش گردآوری داده ها و استنتاج
روش تحقیق به لحاظ اجرا و گردآوری اطلاعات، توصیفی است.
از جهت طرح تحقیق
تحقیق حاضر از نظر طرح تحقیق برقراری پیمایشی است.
جامعه آماری
جامعه آماری به کل گروه، افراد، وقایع و اشیائی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق در باره آنها بپردازد. اعضاء جامعه آماری دارای ویژگی های مشخصی هستند که آنها را از سایر پدیده های خارج از قلمرو جامعه مشخص می سازد.
جامعه آماری این پژوهش:
سیستم بهای تمام شده شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور می باشد.
نمونه آماری
با توجه به موضوع پژوهش که طراحی سیستم بهای تمام شده مبتنی بر فعالیت در شرکت مادر تخصصی فرودگاههاهی کشور می باشد کل جامعه تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و اقدام به طراحی سیستم پیشنهادی شده است.
در این پژوهش نمونه بر جامعه منطبق است و بنابراین تشریح گروه نمونه مورد مطالعه، حجم نمونه و روش نمونه برداری و نیز تعیین روش های تحلیل آماری جهت تعمیم نتایج نمونه به جامعه در این تحقیق استفاده نمی شود.
روش های گردآوری اطلاعات
مطالعه: که جهت بررسی اسناد و مدارک موجود و نیز ادبیات تحقیق صورت می گیرد.
مصاحبه تخصصی: که جهت رفع ابهام از رویه، مفاهیم و عملکردهای سیستم خصوصاً در موارد غیر مکتوب که با کارشناسان و روسای ادارات ومدیران ارشد شرکت به عمل آمده است.
مشاهده: به منظور رؤیت و اثبات عینی واقعیات مربوط به رویه های عملکرد در سیستم موجود صورت گرفته است.
ابزار گردآوری اطلاعات
در این پژوهش اطلاعات مود نیاز از طریق مطالعه، مصاحبه، مشاهده اسناد و مدارک و بانک های اطلاعاتی گردآوری شده است.
پایایی و اعتبار تحقیق
جهت بررسی سیستم فعلی بهای تمام شده از مشاهده اسناد و مدارک و بانک های اطلاعاتی استفاده شده است. جهت نقد سیستم موجود به مطالعه سیستم پرداخته و جهت طراحی سیستم به مشاهده فرآیند ارائه خدمات و همچنین مصاحبه با کارشناسان به شناسایی فعالیت های شرکت پرداخته شده است.
همچنین جهت مرور ادبیات تحقیق از تحلیل محتوا استفاده شده است.
روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
اساسی ترین روش های تجریه و تحلیل اطلاعات شامل موارد زیر است.

سیس

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  fumi.ir  مراجعه نمایید.