متن کامل – سحروکهانت در قرآن و حدیث وحدیث۹۳- قسمت ۲۴

برای دفع سحر و شر ، این حزر در جیب باشد:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏ أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا اخْسَؤُا فِیها وَ لا تُکَلِّمُونِ‏ أَخَذْتَ سَمْعَکَ وَ بَصَرَکَ بِسَمْعِ اللَّهِ وَ بَصَرِهِ وَ أَخَذْتَ قُوَّتَکَ وَ سُلْطَانَکَ بِقُوَّهِ اللَّهِ وَ سُلْطَانِ اللَّهِ الْحَاجِزِ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ بِمَا حَجَزَ بِهِ أَنْبِیَاءَهُ وَ رُسُلَهُ وَ سَتَرَهُمْ مِنَ الْفَرَاعِنَهِ وَ سَطَوَاتِهِمْ جِبْرِیلُ عَنْ یَمِینِی وَ مِیکَائِیلُ عَنْ یَسَارِی وَ مُحَمَّدٌ أَمَامِی وَ اللَّهُ مُحِیطٌ بِی یَحْجُزُکَ عَنِّی وَ یَحُولُ بَیْنَکَ وَ بَیْنِی بِحَوْلِهِ وَ قُوَّتِهِ حَسْبِیَ‏ اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ‏ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ.

  1. برای در امان ماندن از سحروشیاطین :

آیه الکرسی را نوشته به انضمام وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ، و با خود نگاه داشته و همراهش باشد.[۲۲۴]

  1. برای در امان ماندن از سحر بخواند:

قالَ لَهُمْ مُوسی‏ أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسی‏ ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَیُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ وَ یُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ‏ وَ قَدِمْنا إِلی‏ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ‏ وَ أَلْقِ ما فِی یَمِینِکَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا کَیْدُ ساحِرٍ وَ لا یُفْلِحُ السَّاحِرُ حَیْثُ أَتی‏ فَأُلْقِیَ السَّحَرَهُ سُجَّداً قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هارُونَ وَ مُوسی‏.[۲۲۵]

  1. در کتاب طب الائمه علیهم السلام از حضرت علی علیه السلام برای ابطال سحر آمده است:

می‌نویسد و آویزان می‌کند:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ‏ قالَ مُوسی‏ ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَیُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ وَ یُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ‏ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ‏.

  1. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:

یا علی هرکس از شیطان یا ساحر می‌ترسد بخواند:
(إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَی عَلَی الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ)[۲۲۶]

  1. دعاء اعتصام السیفی‏

خواندن این دعا و همراه داشتن آن به جهت ابطال و در امان ماندن از سحر و حسد و شر شیطان بسیار توصیه شده است.
دُعَاءُ اعْتِصَامِ السَّیْفِیِّ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مِنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ لَقَدْ جَعَلْنَا فِی السَّمَاءِ بُرُوجاً وَ زَیَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِینَ وَ حَفِظْنَاهَا مِنْ کُلِّ شَیْطَانٍ رَجِیمٍ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَفِیظُ أَعْزَمْتُ عَلَیْکُمْ یَا أَصْحَابَ السِّرِّ وَ الْخَوَاصِّ وَ أَصْحَابَ السِّحْرِ وَ الْوَسْوَاسِ وَ اعْتَصَمْتُ بِکَ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ وَ بِحَقِّ الْخَضِرِ وَ الْإِلْیَاسِ وَ بِحَقِّ کهینج مهینج کهکهیج خوجوج مرخوخ مرمخوخ مهمجوج فهمحوع وَ بِحَقِّ ابخ زجر هیموع طفعان أزر.
وَ بِحَقِّ آدَمَ وَ نُوحٍ وَ عَلِیٍّ وَ اعْتَصَمْتُ بِکَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الْأَهْرِیمَنِ وَ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَ الْجُنُودِ وَ الْأَتْبَاعِ وَ مِنْ کُلِّ آفَهٍ وَ عَاهَهٍ وَ اعْتَصَمْتُ بِکَ یَا اللَّهُ مِنْ کُلِّ بَلَاءٍ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ دَانِیَالَ وَ بِحَقِّ أبخ أبخ أبخ وَ بِحَقِّ أرش وَ أرش وَ أرش وَ أرش وَ أرش وَ أرش نورش نورش نورش وَ بِحَقِّ أبخ أبخ أَهِیّاً شَرَاهِیّاً أضبارث وَ بِحَقِّ عَظَمَتِکَ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ احْفَظْنِی مِنْ کُلِّ الْبَلَاءِ وَ الْعَاهَهِ بِحُرْمَهِ مُوسَی وَ عِیسَی وَ بِحُرْمَهِ دَاوُدَ وَ سُلَیْمَانَ وَ زَکَرِیَّا وَ یَحْیَی وَ بِحُرْمَهِ إِسْمَاعِیلَ وَ بِحُرْمَهِ إِدْرِیسَ وَ شَیْثٍ وَ جِرْجِیسَ وَ بِحُرْمَهِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذِی لَا بِدَایَهَ لَهُ وَ لَا نِهَایَهَ لَهُ وَ اعْتَصَمْتُ بِکَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ بِقِرَاءَهِ السَّیْفِیِّ وَ اسْتَجِبْ دُعَائِی وَ انْصُرْنِی عَلَی أَعْدَائِی یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ أَغِثْنِی یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ وَ یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ وَ یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ وَ یَا بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا إِلَهِی وَ إِلَهَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ إِلَهاً وَاحِداً لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَکَ لَا شَرِیکَ لَکَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ‏.[۲۲۷]
جمع بندی مطالب
همانا موضوع سحر از دیرینه‌ترین موضوعاتی است که اذهان را بخود معطوف نموده است و اندیشه‌ها را در مرور زمان در برگرفت.
سحر یکی از موضوعاتی است که در هر زبانی از گویش‌های عالم از آن سخن رفته، در همه ملل و سرزمین‌های مختلف و در هر زمان، سحر جوهر و اساس ادیان بشری پیشین است.
انسان‌های پیشین چون از حقیقت ارواح آگاهی نداشتند به خرافه و اساطیر هدایت شدند. بشر در فراخنای زندگیش از حسد و مرض و فقر و ترس از آینده می‌هراسید نگران بود.
پس سحر را برای حفاظت خود از موارد مذکور بکار گرفت.
بدین جهت انسان از آغاز پیدایش به سحر اهمیت داده و موضوع سحر تاکنون با انسان همراه است.
سحر مسئله شگفت انگیز و ناشناخته و وحشت انگیزی به نظر می‌آید که از باورهایی ریشه دارد که در درون عده زیادی از انسان‌ها هست.
وجود آن واقعیت ثابت و نصّ واردی است که در قرآن کریم و سنت حضرات معصومین از آن سخن رفته و اسلام سحررا رد نمی‌کند و واقعیت آن را نفی نمی‌نماید وآثار مخرب آن را قبول دارد، ولی اسلام سحر را نمی‌پذیرد و بر اعمال سحره صحه نمی‌گذارد و مسلمین را از آن برحذر می‌دارد و رفتن نزد ساحر را حرام می‌داند و اعلام می‌فرماید: ساحران غالبا دروغ می‌گویند، آنان گمراه و گمراه‌کننده و خارج از اسلام‌اند.
از سحر در طول زمان گفتگو شده از سحر نزد هندوها و فراعنه و مردم قدیم شرق دور و نزدیک و اندونزی و ممالک غربی بویژه آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسپانیا خبر داده شده ازسحر در ادیان آسمانی بویژه در دین حضرات سلیمان و موسی علیهم السلام سخن رفته است.
سحر در بین علماء، جدل بزرگی ایجاد کرده، برخی در واقعیت آن تردید کرده و برخی آن را انکار نموده و برخی آن را پذیرفته‌اند. و هر یک ادله خود را ارائه و تایید می‌نمایند.
در دین از احکام سحر و سحره و آموزش و رفتن نزد ساحرین و حکم ساحر در اسلام سخن رفته و این که آیا توبه ساحر در اسلام مقبول است.
از ازمنه قدیم در بین اقوام وملل بحث ابطال سحر و راه‌های دفع آن با روش‌های بومی و مطابق با فرهنگ ایشان رواج داشته که در قسمت مربوطه آمده است.
ائمه معصومین علیهم السلام در بیاناتشان ادعیه وراه‌های دفع سحر را فرمود‌اند که مواردی را یاد آور شده‌ام.
امید است این رساله فتح بابی باشد در زمینه بررسی علمی ودانشگاهی این موضوع، چرا که بسیاری آن را مورد ابتلاء عوام مردم می‌دانند، اما به واقع چنین نیست و کثیری از تحصیل‌کردگان و حتی بسیاری از مقامات و تجار بزرگ و در این اواخر در بسیاری از فعالیت‌های ورزشی شاهد استفاده‌شان از سحر و جادو هستیم.
زیراکه فقط با آگاهی بخشی و بررسی این مسئله با علم روز آن هم توسط اساتید و محققین می‌توان اقشار مختلف را از مضرات این عمل حرام متنبه کرد.
تلاش اینجانب مصروف این مهم بوده که این دفتر دارای کمترین کاستی کیفی و کمی باشد. لکن انسان محل خطا و نسیان است.

دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است.